NAMA ANAK YANG
BAIK DALAM ISLAM (HURUF K)
Adalah
menjadi hak anak dan kewajipan yang mesti dipenuhi oleh ibubapa memberikan nama
yang baik kepada bayi yang baru dilahirkan. Memberikan seseorang nama-nama yang
baik dan elok menjadi tuntutan Islam dan budaya Melayu. Peribahasa ada
menyatakan bahawa;
“Harimau
mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama”.
Dalam satu
majlis, seorang anak menemui Khalifah Umar dan bertanya mengenai hak seorang
anak ke atas bapanya, beliau telah menjelaskan: “Memilih ibunya, memperelokkan
namanya dan mengajarkan kepadanya al-Quran.”
Sebab itu
setiap pemilihan, sebaik-baiknya ada tujuan dan dengan maksud yang boleh
menjadi atau mengandungi doa, boleh dipercayai serta berkaitan pula dengan pembentukan
sahsiah anak tersebut.
KEKAL SEHINGGA AKHIRAT.
Islam
menganjurkan pemilihan nama yang baik, kerana ia lambang identiti seseorang dan
nama itulah ia akan dikenali sepanjang hayat dan menjadi sebutan sampai ke hari
akhirat. Apabila orang memanggilnya dengan nama tersebut, maka pada sepanjang
hayatnya, mereka seolah-olah berdoa untuk anak tersebut.
Seorang
Muslim wajib percaya kepada hari kebangkitan dan perlu mengakui bahawa nama
yang diberikan kepada anak di dunia akan kekal digunakan di akhirat.
Abu Darda
ada meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda:
“Sesungguhnya kamu akan diseru/dipanggil pada
hari Kiamat nanti dengan nama-nama kamu dan juga nama bapa-bapa kamu, maka
perelokkanlah nama-nama kamu.” (Riwayat Imam Abu Daud dari Abu Dardak r.a.)
HARI MEMBERI NAMA
Disunatkan
memberi nama kepada bayi pada hari ketujuh kelahirannya sebagaimana yang
terdapat dalam sabda Rasulullah SAW;
كُلُّ غُلاَمٍ رَهِينٌ بِعَقِيقَةٍ تُذْبَحُ عَنْهُ يَوْمَ سَابِعِهِ،
وَيُحْلَقُ وَيُسَمَّى
“Setiap anak
kecil (bayi) dipertaruhkan dengan suatu aqiqah; disembelih untuknya pada hari
ke tujuh, dicukur kepalanya dan diberi nama”. (Riwayat Imam Abu Daud, Tirmizi,
an-Nasai dan Ibnu Majah dari Hasan r.a. dari Samurah bin Jundub r.a.)
Rasulullah
SAW juga pernah memberi nama kepada bayi pada hari dilahirkan. Antaranya ialah
hadis dari Abu Musa al-Asy’ari r.a. yang menceritakan;
وُلِدَ
لِي غُلاَمٌ، فَأَتَيْتُ بِهِ النَّبِيَّ -صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ- فَسَمَّاهُ:
إِبْرَاهِيمَ، وَحَنَّكَهُ بِتَمْرَةٍ وَدَعَا لَهُ بِالْبَرَكَةِ
“Telah
dilahirkan untukku seorang anak, lalu aku membawanya kepada Rasulullah SAW,
maka baginda menamakannya Ibrahim dan baginda mentahniknya dengan sebiji buah
tamar serta baginda mendoakan keberkatan untuknya.” (Riwayat Imam Bukhari dan
Muslim)
Maka, adalah
menjadi sunnah, menamakan bayi pada hari ketujuh atau pada hari ia dilahirkan.
Imam Nawawi dalam al-Azkar menegaskan; “Yang menjadi sunnah ialah menamakan
bayi pada hari ketujuh dari hari kelahirannya atau menamakannya pada hari
kelahirannya”. Manakala Imam Bukhari menjelaskan; “Hadis-hadis yang menyebutkan
hari kelahiran dimengertikan bagi orang yang tidak berniat melakukan aqiqah dan
adapun hadis-hadis yang menyebutkan hari ketujuh, maka dimengertikan bagi orang
yang ingin melakukan aqiqah bagi anaknya.”
MENAMAKAN BAYI YANG MENINGGAL
Jika
ditakdirkan bayi mati di dalam perut, gugur atau pun meninggal sewaktu
dilahirkan, adalah disunatkan diberikan juga nama kepada mereka. Bersyukur dan
terimalah dengan redha atas kematian ini kerana anak-anak yang meninggal
sebelum umur baligh adalah mati syahid dan akan menjadi syafaat kepada
ibubapanya di akhirat kelak.
Allah Ta’ala
berfirman kepada Jibril, Alaihis Salaam: “Pergilah dan ambillah ayah-ayah
mereka dan ibu-ibu mereka dari mana-mana sahaja mereka berada, lalu serahkanlah
mereka kepada anak-anak mereka, kerana sesungguhnya aku benar-benar telah
mengampuni dosa-dosa mereka dengan syafaat anak-anak mereka, dan masukkanlah
mereka bersama-sama anak-anak mereka masing-masing ke dalam syurga. “
PANDUAN MEMBERI NAMA ANAK DALAM ISLAM
Dalam
masalah meletakkan nama ini, hendaklah diberi perhatian perkara-perkara
berikut;
a)
Disunatkan memberi nama-nama yang baik dan elok kerana Rasulullah SAW bersabda;
إنَّكُمْ تُدْعَوْنَ يَوْمَ القِيامَةِ بأسْمائكُمْ وأسماءِ
آبائِكُمْ فأحْسِنُوا أسْماءَكُمْ
“Sesungguhnya
kamu semua akan diseru/dipanggil pada hari Kiamat dengan nama-nama kamu dan
nama-nama bapa kamu. Oleh demikian, perelokkanlah nama-nama kamu.” (Riwayat
Imam Abu Daud dari Abu Dardak r.a.)
b) Nama yang
paling baik/paling elok ialah Abdullah dan Abdurrahman sebagaimana yang
disabdakan oleh Rasulullah SAW;
إنَّ أحَبَّ أسْمائكُمْ إلى اللّه عَزَّ وَجَلَّ عَبْدُ اللّه،
وَعَبْدُ الرَّحْمَنِ
“Sesungguhnya
nama yang paling disukai oleh Allah dari nama-nama kamu ialah Abdullah dan
Abdurrahman.” (Riwayat Imam Muslim dari Abdullah bin Umar r.a.)
c) Harus
memberi nama sempena nama para Nabi seperti Ibrahim, Hud, Soleh, Muhammad dan
sebagainya. Sebagaimana sedia dimaklumi bahawa, Rasulullah SAW telah menamakan
salah seorang anaknya dengan nama Ibrahim.
i) Sabda Baginda SAW;
تَسَمَّوا بأسْماءِ الأنْبِياءِ، وَأحَبُّ الأسْماءِ إلى اللّه
تَعالى عَبْدُ اللّه وَعَبْدُ الرَّحْمَن، وأصْدَقُها: حَارِثٌ وَهمَّامٌ، وأقْبَحُها:
حَرْبٌ وَمُرَّةُ
“Berilah nama
dengan nama-nama para Nabi. Nama yang paling disukai oleh Allah ialah Abdullah
dan Abdurrahman. Nama yang paling tepat (dengan hakikat manusia) ialah Harith
dan Hammam, dan nama yang paling buruk ialah Harb dan Murrah.” (Riwayat Abu
Daud, an-Nasai dan lain-lain dari Abi Wahb al-Jusyami r.a.)
ii) Jabir bin Abdullah r.a. menceritakan;
“Seorang lelaki dari kalangan kami baru memperolehi anak dan ia memberi nama
anak itu ‘Muhammad’. Lalu kaumnya berkata kepadanya; ‘Kami tidak akan
membiarkan kamu memberi nama dengan nama Rasulullah SAW. Maka lelaki ini pun
pergi menemui Nabi SAW dengan membawa anaknya di atas belakangnya. Ia bertanya
Nabi; “Ya Rasulullah, dilahirkan untukku anak dan aku menamakannya ‘Muhammad’,
lalu kaumku berkata kepadaku; ‘Kami tidak akan membiar kamu menamakan dengan
nama Muhammad.” Lantas Rasulullah SAW menjawab;
تَسَمَّوْا بِاسْمِي، وَلاَ تَكْتَنُوا بِكُنْيَتِي، فَإِنَّمَا
أَنَا قَاسِمٌ، أَقْسِمُ بَيْنَكُمْ
“Berilah nama
dengan namaku, akan tetapi jangan memanggil dengan panggilanku (iaitu
Abul-Qasim) kerana sesungguhnya aku adalah Qasim (pembahagi) yang membahagi di
antara kamu.” (Riwayat Imam Muslim)
NAMA-NAMA ISLAM DAN MAKNANYA
Mungkin
ramai yang sedang dalam dilema mencari nama terbaik untuk anak yang bakal
dilahirkan kerana menyedari nama yang
diberikan kepada seseorang bayi mencerminkan betapa ibu bapa menyayangi
anaknya. Selalunya ibu bapa akan memberikan nama yang terbaik buat anak supaya
anak-anak mereka menjadi seorang yang hebat dan gembira dengan nama tersebut.
Berikut ini
adalah antara ratusan pilihan dan maksud sesebuah nama yang boleh dijadikan
panduan:
NAMA LELAKI ISLAM BERMULA HURUF K
Kaab, Ka’ab
= Kemuliaan, terhormat
Kabir =
Agung, besar
Kadar =
Berkekuatan penuh
Kadhim =
Menahan Diri
Kadin =
Teman, rakan, kawan
Kahla =
Dewasa
Kailani =
Nama seorang ulama, nama kitab Shorof
Kafil =
Penjamin
Kafila =
Saksi
Kalim = Ahli
pidato
Kalimatullah
= Kalimat Allah
Kamal =
Kesempurnaan
Kamaluddin =
Kesempurnaan agama
Kamaruddin =
Bulan agama
Kamaruzzaman
= Bulan masa
Kamarul
Arifin = Bulan orang arif
Kamil = Sempurna
Karami =
Kemuliaanku
Karim = Yang
mulia
Kariman =
Haji dan jihad
Karman =
Kemuliaan
Kasir =
Melimpah, banyak
Katib = Juru
tulis
Kazhim =
Menahan diri
Kazim =
Penyabar
Khabir =
Yang mengetahui dengan sebenarnya, pakar, berpengalaman
Khadim =
Sukarelawan
Khairan =
Kebaikan
Khairani =
Kebaikanku
Khair,
Khairi = Kebaikan, kebajikanku
Khairin =
Kebaikan
Khairul
Anwar = Cahaya yang baik
Khairuddin =
Sebaik-baik agama, kebaikan agama
Khairullah =
Kebaikan dari Allah
Khairul
Amirin = Sebaik-baik pembina
Khairul Anam
= Sebaik-baik manusia
Khairul
Harisin = Sebaik-baik pengawal
Khairul
Ikhwan = Persaudaraan yang baik
Khairun Nas
= Sebaik-baik manusia
Khairul
Zaman = Sebaik-baik masa
Khaizuran =
Ketua, pemimpin
Khalaf =
Anak yang baik, pengganti, ulama
Khalas =
Yang selamat
Khadhi =
Orang yg rendah hati
Khairi
Habibullah = Kebaikan, kekasih Allah
Khairul Anam
= Sebaik-baik manusia
Khairul Hadi
= Sebaik-baik yang memberi petunjuk
Khairul
Jamal = Sebaik-baik keindahan
Khairul Umam
= Sebaik-baik umat, nama seorang seniman
Khaldun =
Kekal, nama seorang ahli sejarah
Khalid (Abd)
= Yang kekal
Khalil =
Sahabat, Kesayangan
Khalifah =
Pengganti, wakil
Khalili =
Sahabat
Khalis,
Khalish = Suci, ikhlas, murni
Khallad =
Yang kekal
Khan =
Ketua, pemimpin
Khasyi =
Orang yg khusu ‘dlm solat
Khattab,
Khatthab, Khatib, Khathib = Ahli pidato
Khawatim =
Akhir, cincin
Khayam =
Pembuat khemah
Khayru =
Lebih baik
Khazin =
Penyimpan harta negara, bendahara
Khazindar =
Penjaga kekayaan
Khidir =
Nama nabi, orang soleh kawan Nabi Musa AS
Khilfi =
Pengganti
Khithoba =
Berbicara
Khiyar =
Pilihan terbaik
Khobir =
Yang mengetahui dengan sebenarnya, ahli mengetahui
Khosyi =
Orang yang khusyu ‘dalam solat
Khodhi ‘=
Orang yang rendah hati
Khodim =
Jejaka
Khofiqur Ruh
= Yang menarik hati
Khoir =
Baik, lebih baik
Khoiri,
Khoiron = Kebaikan
Khoir Sholih
= Baik, sholih
Khoiruddin =
Yang baik agamanya
Khoirul Anam
= Sebaik-baik makhluk
Khoirullah =
Kebaikan dari Allah
Khoirun
Maqoma = Lebih baik tempat tinggalnya
Khoirun
Marodda = Lebih baik kesudahannya
Khoirun
Nuzula = Hidangan yg lebih baik
Khola’ifal
Ardhi = Penguasa-penguasa di muka bumi
Khorulfashilin
= Pemberi keputusan yang baik
Khozin =
Penyimpan harta
Khuararizmi
= Nisbah
Khudari =
Nisbah
Khumaini =
Pandangan yang jauh
Khursyid =
Matahari
Khuwailid =
Kekal
Kiram =
Mulia
Kiraman =
Mulia
Tiada ulasan:
Catat Ulasan